انسان، تربیت و روانشناسی اخلاق

یک پدیده روانی داریم آن را مورد بررسی روان شناختی قرار می دهیم. در طول قرن نوزدهم ، مربیان آمریکایی روش های اروپایی آموزش تربیت بدنی را در پیش گرفتند ، و هم واژه تربیت بدنی و هم پدیده ای که نمایانگر آن بود ، به یک واقعیت کاملاً ثابت در این کشور تبدیل شدند. در عین حال توجه به اخلاق محیط زیست به عنوان یکی از شاخه های اخلاق کاربردی بسیار بیش از آنچه میان ما رایج است صورت پذیرفته است.

تربيت اخلاقي روحي و معنوي او با آموزش فنون نبرد و فعاليت هاي بدني همراه بود و از طريق جوانان ايران به واسطه صداقت و در نتيجه تعاليم عالي که در کانون خانواده مدرسه و جامعه داشتند از هر گونه نقص اخلاقي مبرا بودند بعد از ظهور اسلام و تجلي آن در ايران پهلوانان نامي ايران آراسته به جميع کمالات و فضايل انساني و کارآمد در فنون ورزش با برگزاري ها و دلاوريهاي خود صفحات زريني را بر تاريخ اين سرزمين کهنسال نقش نمودند . استرابون از روي مدارکي که در دست داشته مينويسد کودکان تا به جواني برسند مراحل مختلف تربيتي و پرورشي را ميگذرانند که نخستين مرحله آن دوره تربيت خانوادگي بود ابتدا تربيت اخلاقي و دوره مدرسه را ميپيمود .

به عنوان مثال ، در طول یک سال ، یک معلم تربیت بدنی می تواند به 10 دانش آموز مختلف به گروهی از دانش آموزان آموزش دهد ، در حالی که این مربی فقط یکی از رشته های ورزشی است که در آن متخصص است. در تربیت بدنی ، که می تواند از دوران پیش دبستانی ارائه شود ، کودکان مهارت های لازم را برای شرکت در طیف گسترده ای از ورزش ها رشد می دهند. کودک به طور طبیعی و فطری به ورزش- بازی و تحرک علاقه نشان می دهند و این بازی و تحرک برای رشد و نمو اندام شان مفید است.

بسياري از نوشته ها و نقوش مانده از روزگار باستان نشان ميهند که انسان از آغاز خلقت ميل به مبارزه با قدرت هاي برتر با خود را داشته يعني از همان زمان که نيروهاي طبيعت را شناخته، براي هر يک خدايي را متصور شده و الگو قرار داده است مثل آپولو و هرمس در يونان و … همانطور که قبلا اشاره شد تربیت بدنی مجموعه ای از فعالیت های جسمانی است که باعث رشد و تقویت ارگان ها و اندام ها گردیده و به شکوفایی و باروری استعدادهای بالقوه ی فرد کمک می کند. چند دهه پس از انتشار این کلمات ، سالن های بدنسازی در سراسر اروپا ، به ویژه در آلمان ، که در آن انجمن های ژیمناستیک (یا گردشگران) سلامت جسمی و همچنین مشارکت مدنی و غنی سازی فرهنگی را ترویج می کردند ، افتتاح شد.

برنامه درسی دبیرستان دانش آموزان را آماده می کند تا در یک یا چند فعالیت ورزشی و / یا تناسب اندام به انتخاب خود مهارت کافی داشته باشند. اگر مورد مشترکی بین این دو رشته وجود داشته باشد ، توانایی آنها در تقویت توانایی های شناختی یک فرد است. در این جا تنها به نوع حرکت و انواع آن توجه داریم اما حوزه های مختلف حیات اخلاقی باید به تفکیک ملحوظ باشد تا حرکت به سوی آن در همه حوزه ها و به صورت جامع پدید اید.

از جمله رهیافتهایی که فرایند تأمل در آیات مربوط به ربوبیت خداوند به شمار میرود و با اسلوبها و شیوههای بیانی مختلف بیان شده، این مطلب است که تمامی نیازهای موجودات ـ مادی و معنوی ـ متناسب با ساختار وجودی و کمال متصور برای آنان، از جانب خداوندی که مربی هستی است، تأمین و برآورده میشود و نیز اینکه خداوند افزون بر دادن استعدادهای رشد و بالندگی به موجودات، زمینه و بستر رشد و کمال مادی و معنوی هر پدیدهای را فراهم ساخته است.

تربیت بدنی بخش مهمی از تعلیم و تربیت است که از طریق حرکت جریان رشد و تکامل را در همه ی ابعاد وجودی انسان (جسمانی و روانی ) تسهیل و هماهنگ نموده و به رشد و شکوفایی استعدادهای فرد کمک می کند. در صورتی که ورزش به مجموعه فعالیت های سازمان یافته اطلاق می شود که باعث ورزیدگی – افزایش رقابت های بدنی و یادگیری مهارت های فیزیکی و روانی و حرکتی می گردند.

راه رفتن – دویدن آرام در دامنه ی تپه ها – جنگل ها – پارک ها – حرکات کششی و ورزشی و انجام فعالیت هایی که جنبه رقابت ندارند و یا رقابت در آن ها جدی گرفته نمی شود و خلاصه ی کلیه ی فعالیت های مختلف بدنی و اجرای حرکات منظم برای تقویت جسم و تربیت روان بی آنکه اسیر رقابت و فشار بیش از حد جسمانی و روانی به منظور ارضاء حس برتری طلبی گردد گفته می شود. از طرف دیگر ، ورزش به فعالیت بدنی گفته می شود که با انواع مختلف انجام می شود. از همین رو و بر اساس این قاعده عقلانی که هر موجود دارای هدف، به هر اندازهای که به هدف و غایت خویش نزدیک میشود، از کامیابی، سعادت و فلاح بیشتر برخوردار میگردد، مقیاس و معیار کمال هر موجود و پدیدهای از پدیدارهای هستی، میزان تقرب و نزدیکی او به غایت و مقصد نهایی است.

از سوی دیگر فن مهارت انجام کار یا دانش برآمده از تجربه عملی است فن از سنخ آگاهی است نه توانایی انسان ها دارای مشترکاتی هستند. علم دو گونه است علم نظری و علم عملی حکمت عملی دانش باید ها و نباید ها و دانش عمل است. از سوی دیگر فن مهارت انجام کار یا دانش برآمده از تجربه عملی است فن از سنخ آگاهی است نه توانایی انسان ها دارای مشترکاتی هستند. پروفسور برودی، استاد تعلیم و تربیت دانشگاههای آمریکا، تربیت را دارای هدف دوگانه و دو بُعدی میشناسد.

از نگاه وی، تربیت آن کارکردی است که در طی آن، نسل بالغ، رسیده و تربیت یافته، بر نسلی که هنوز برای زندگی به اندازه کافی پختگی نیافته است، اثر میگذارد و هدف از آن، برانگیختن و گسترش حالات جسمی، عقلی و اخلاقی متربی است. بر اساس نگاه و نظر پیش گفته است که بعثت انبیای الهی خردپذیر بلکه ضرورت و توجیه عقلانی مییابد؛ چرا که فلسفه بعثت پیامبران و نزول کتب آسمانی جز این نبوده است که بشریت را در مسیر تکامل، هدفجویی و سعادت و خوشبختی، تربیت، هدایت و همراهی کنند و با آموزهها و آداب شریعت، ره توشه کمالات را در اختیار او نهاده او را از انحراف و کژروی باز دارند.

کودک می تواند از دیگران و با دیگران در اثر نگاه کردن – مقایسه کردن و تقلید کردن بیاموزد. فراتر از حماسه و افسانه، واقعيت هاي مملوس تاريخي در زمينه تربيت بدني و ورزش است که به عنوان يک پديده اجتماعي، با فرهنگ و آداب و سنن جوامع مختلف درآميخته و همگام و همراه مردم هر زمان بنا به ضرورت ها و نيازها، پديده هاي علم و تکنولوژي را دريافته و به آن پيوند خورده است .

از آنجا که مربی متخصص یک ورزش خاص است ، معلم دانش زیادی را در مورد موضوعات مختلف ورزشی جمع آوری می کند. این مربی روی یک ورزش واحد متمرکز است. ورزش برای کودکان فوق العاده لازم و ضروری است. وظیفه ی مربیان و والدین است که سعی کنند کودکان را به سوی ورزش های و بازی هایی هدایت کنند که فکر و روح- جسم و شخصیت آنان را ساخته و آنان را برای زندگی اجتماعی سالم آماده سازد. کلاسهای منظم تربیت بدنی کودکان را برای داشتن جسمی و ذهنی فعال ، متناسب و سالم تا بزرگسالی آماده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید