فلسفه ازدواج در اسلام و مسیحیت

3. هر یک از زن و مرد میتوانند نسبت به چگونگی تمتّع از یکدیگر، زمان و مکان آن و سایر جهات، هر گونه شرطی را که با مقتضای عقد تنافی نداشته باشد، قرار دهند. این سه محور باید به صورت کارگاهی گذاشته شود، ۲۰-۳۰ جلسه و یا هر مقداری که میخواهد باشد، یعنی فرد این دوره را بگذراند، مجوز را بگیرد و بعداً وارد انتخاب موضوع شود. دخول) صورت بگیرد و مرد بتواند در تمام مدت تعیین شده از او استفاده کند.

او به پرنسس الیزابت گفت که زندگی را یک کمدی در نظر بگیرد. وی در این باره می گوید: یک وقت است که کسی سید الشهداء(سلام الله علیه) را به عنوان امام ـ معاذالله ـ نمیشناسد، به عنوان اینکه مظلوم بود یک آهی برایش میکشد، آن یک حساب است؛ اما یک وقت شیعه حضرت است، میداند امام مظلومانه شهید شد؛ ولی او را همتای ماه مبارک رمضان قرار دادند. به تصریح مادۀ ۱۱۱۳ قانون مدنی٬ «در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده باشد یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.» بر طبق ماده ۱۱۳۹ طلاق مخصوص نکاح دائم است و در ازدواج موقت وجود ندارد.

در مادۀ ۱۰۷۵ قانون مدنی٬ ازدواج موقت در قوانین ایران به رسمیت شناخته شده است. 1. در ازدواج موقّت، طلاق نیست و زن و شوهر با تمام شدن مدّت یا بخشیدن آن توسط مرد، از یکدیگر جدا میشوند. 7. همان طوری که زوجه دائم بعد از طلاق باید مدتی عده نگه دارد زوجه موقت نیز بعد از تمام شدن مدت یا بخشیدن آن باید عده نگه دارد با این تفاوت که عده زن دائم سه نوبت عادت ماهانه است و عده زن غیر دائم دو نوبت یا چهل و پنج روز. مقصوداز آداب، تجويد و صوت و لحن نيست که آن نيز در جاي خود ارزشمند است، بلکه منظورآدابي است که رعايت آنها باعث نتيجه بخش شدن تلاوت قرآن مي شود.

آنها حتی همسان برچسب گذاری شده و گاهی اوقات نمی توانید آنها را با نگاه کردن از یکدیگر تمیز دهید. ؛ رسول اكرم هنگامي كه مي خواست نزد اصحابش برود به آئينه نگاه مي كرد ، موهاي خود را شانه و مرتب مي ساخت و مي گفت خداوند دوست مي دارد بنده اش را كه وقتي كه به حضور دوستان خود مي رود خود را آماده و زيبا سازد. ↑ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، دارالکتب العلمیة، ج۴، ص۱۹۹؛ ناظمیانفرد، «مأمون و محنة»، ۱۳۸۸ش، ص۷۱؛ موسوی، «متعه در نگاه فقیهان مسلمان»، ۱۳۸۷ش، ص۱۳۵.

به هر حال بنیادیترین اعتراضات به این رویکرد، چنین هستند: اول اینکه تقریبا هیچ قانون کلی درباره تاریخ یا سلسله وقایع وجود ندارد؛ دوم اینکه در عرض این نظریه، نظریات قابل توجه دیگری وجود دارد که در آنها رفتارها و نتایج تاریخی درک میشوند، اما این نظریات تحت قوانین کلی قرار نگرفتهاند. اما بیشتر به نظر مى رسد که منظور پوششى است که از روسرى بزرگتر و از چادر کوچکتر است چنانکه نویسنده «لسان العرب» روى آن تکیه کرده است .و منظور از «یدنین» (نزدیک کنند) این است که زنان «جلباب» را به بدن خویش نزدیک سازند تا درست آنها را محفوظ دارد، نه اینکه آن را آزاد بگذارند به طورى که گاه و بیگاه کنار رود و بدن آشکار گردد، و به تعبیر ساده خودمان لباس خود را جمع و جور کنند.

به نظر میرسد برخی از متفکران و فیلسوفان امروز هم در تلاش هستند آن محافظهکاری را که از آن نام بردید کنار بگذارند و از این طریق نوعی پیوند بین فلسفه و زندگی روزمره ایجاد کنند؛ مصداق آن هم ميتواند آلن دوباتن باشد که در ایران شناخته شده است. خداوند در پاسخ می فرماید: نتیجه روزه، رسیدن به آگاهی قلبی و حکمت است و نتیجه حکمت، شناخت خداوند است و نتیجه معرفت و شناخت پروردگار، رسیدن به یقین کامل است; پس هرگاه بنده خدا به یقین رسید، همه وجود و زندگی اش به خدا وابسته می شود و زندگی اش اگر به سختی و یا به آسانی بگذرد، در او تغییری ایجاد نمی شود.

امام فرمود: خداوند آن را در کتابش و در سنت پیامبرش حلال نموده پس تا روز قیامت حلال است. ابوحنیفه از امام صادق(ع) در مورد متعۀ نساء سئوال کرد، امام فرمود: سبحان الله آیا کتاب خدا را قرائت نکردهای که فرمود «فَمَا استَمْتَعْتُم بِهِ مِنهُنَّ فَئَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضةً»ابوحنیفه گفت به خدا سوگند گویی که اصلاً این آیه را قرائت نکرده بودم. 1. ازدواج موقّت میان مرد و زن مسلمان و بر اساس نظر مشهور متأخّران، میان مرد مسلمان و زن اهل کتاب صحیح است.

مطابق مواد ۱۰۹۵ تا ۱۰۹۸ قانون مدنی ترتیبهایی داده شده است که مهریۀ زن در ازدواج موقت به هر ترتیب به وی تسلیم شود. البته فهم متعارف ما از ذهن با یک نظریه مانند ترمودینامیک قابل قیاس نیست تا همانند این مفهوم قابل تحویل و فروکاهی باشد. اما اگر آن را در سطح فلسفی نگه داریم، ما به دنبال ارتباط هر چیز با خودش هستیم. آنگاه که قرآن آگاهان را در برابر جاهلان قرار میدهد و استفهام معرفتی ارائه مینماید، همین شیوه از بصیرتآفرینی را به کار میگیرد: «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون»(زمر، 9) همچنانکه با مقایسهی نابینا و بینا و اهل ایمان و عمل صالح با انسان بدکار «و ما یستوی الاعمی و البصیر و الذین امنوا و عملوا الصالحات و لا المسئ» (غافر، 58) روشی دیگر جهت نیل به علم و معرفت را به آدمیان میآموزد و در پرتو تطابق و تناظر، حوزههای ناگشودهی معرفت را به روی انسانها میگشاید.

چنین شخصى مى تواند از قوانین پایدار دفاع کند و سازمان اجتماعى پایدار ارائه دهد. وى بهترین نمونه حکومت هاى موجود را «اسپارت»،«کرت» و «کارتاژ» مى داند. وی گفت: وقتی حضرت محمد(ص) این عبارات را فرمودند، حضرت امیرالمومنین علی(ع) از ایشان پرسیدند که کدامین عمل در این ماه بهترین عمل است؟ وقتی پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه، فضائل ماه رمضان و روزه را برشمرد، امیرالمؤمنین علی (ع) پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ است و مهر در فارسی که به معنی محبت، خورشید، دوستی، ماه هفتم سال و …

این ارکان عبارتند از صیغه، زوجین، مهر و تعیین مدت. میکنید، واجب است مهر آنها را بپردازید. ولی متاسفانه اسم یکی دو نفر از آنها اصلا به زبانها نمیآید. وی با اشاره به تهاجم فرهنگی غرب گفت: متاسفانه امروز دشمنان با شکستن حریم عفاف و حجاب شخصیت زن را شکسته اند و مخدوش کره اند. حجاب زن، حقي است الهي اگر همه اعضاء خانواده اعم از همسر، برادر، فرزند و … زنِ محجبه مهربانی کرده است که حجاب دارد و کسانی که حجاب ندارند نوع دوستی هم ندارند.

یکی از طلاب نقل می کرد که روزی برای خریدن کتابی به وی مراجعه کرده پس از ملاحظه کتاب ، قیمت را پرسیدم ، گفت نمی فروشم ، گفتم چرا ؟ چنین ادعایی که در کتاب آسمانی برای اثبات وجود خدا استدلال و احتجاج نشده، ادعای بسیار بزرگی است. کتاب المتعة، نویسنده: سید جعفر مرتضی و دهها کتاب دیگر. هر زندگی به همان اندازة زندگی دیگر خوب و مطلوب است. 8. در ازدواج موقّت بر خلاف ازدواج دائم، در گزینش زنها محدویتی وجود ندارد و مرد میتواند هر تعداد زن را که بخواهد به عقدموقّت خویش درآورد. مرحوم فردید- خدا او را رحمت کند- درآن جلسه منبر رفت و هر کاری کردند، پائین نمیآمد.

اما پس از آنکه یحیی بن اکثم مشاور و قاضی القضاه مأمون و از علمای اهل سنت به او گفت امام علی(ع) نیز ازدواج موقت را حرام میدانست او نیز از به احترام امام علی(ع) از این حکم صرف نظر کرد. وبنابر جواز در مورد از بین بردن دوشیزگی (بکارت)او اختلاف است برخی حرام وبرخی مکروه دانستهاند. برخی قائل به نصف آن شدهاند. برخی بر این باورند تفاوت روحیه ی انگلیسی و اروپایی باعث به وجود آمدن این دو نوع فلسفه شده است.

این نوع ازدواج، چهار رکن و جزء اساسی دارد. ازدواج موقّت یکی از دو قسم ازدواج، و عملی مستحب است. بنابر اندیشهی اسلام، هرگز بیوجود انسانهای سالم و پاک، نمیتوان جامعهی پاک بنا نمود و مدینهی فاضله پیریزی کرد و جز از رهگذر ازدواج، نمیتوان به این آمال رسید. دکارت برای فرار از سولیپسیسم معتقد است که همه ایدههایی که به اندازه cogito واضح و متمایز هستند باید صادق باشند، زیرا اگر چنین نبود در cogito نیز به عنوان عضوی از طبقه ایدههای واضح و متمایز، میتوان شک کرد و از آنجا که نمیتوان به من فکر میکنم، من هستم، شک کرد در نتیجه همه ایدههای واضح و متمایز باید صادق باشند.

رساله اول پولس به قرنتیان، 7/10-1) نه مسیر رسیدن به ملکوت و آدمی برای فرار از آتش خلق نشده بلکه برای رسیدن به کمال – ملکوت- به دنیا آمده است. تز اصلی کامو در عبارت لاتینی معروف از این قرار است :Carpe diem یعنی امروز را دریاب. متفکرین اسلامی در خصوص فلسفه علم تعریفاتی را مطرح ساختهاند.برخی فلسفه علم را چنین تعریف میکنند که:فلسفه علم، عبارت از تبیین اصول و مبانی، و به اصطلاح«مبادی»علم دیگر است.و بعضا مطالبی از قبیل تاریخچه، بنیانگذار، هدف، روش تحقیق، سیر، تحول آن علم نیز مورد بررسی قرار میگیرد نظیر همان مطالب هشتگانهای که سابقا در مقدمه کتاب، ذکر و به نام «رؤوس ثمانیه»(تعریف، موضوع، فایده، مؤلف، ابواب و مباحث، مرتبه، غرض، نحوه تعلیم)نامیده میشده است.

موضوع فلسفه عبارت از انسان، اجتماع و طبیعت می باشد. حیا و عفت ویژگی ذاتی انسان بوده و در زن قوی تر از مرد می باشد. از این رو ملاصدرا می گوید استعداد است و حدوث. دکتر ( ژان فروموزان ) روش معالجه با روزه را شست و شوی اعضای بدن تعبیر می کند که در آغاز روزه داری ، زبان باردار است ، عرق بدن زیاد است ، دهان بدبو است و گاه آب از بینی راه می افتد ، که همه این ها علامت شروع شست وشوی کامل بدن است .

دیدگاهتان را بنویسید