فلسفه به زندگی تعلق دارد – ایرنا

پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با این فیلسوف بزرگ، مطلب “بیوگرافی فریدریش نیچه” را نیز مطالعه کنید. اسلام میخواهد از طریق عبادات، مواد خام اجتماع را بسازد؛ انسانهای پاک و با فضیلت که در حرکت اجتماعی، اگر چنین انسانهایی وجود داشته باشند، جامعه را به طور اتوماتیک و بدون فشار خارجی سالم و پاک نگهداری میکنند.هر مقدار شخصیت و مسؤولیت انسان در جامعه بیشتر باشد، این سازندگی واجبتر است و نیاز بیشتری به آن داریم؛ مثلا، برای پیغمبر اکرم(ص) نماز شب و عبادت در شب، آن طوری که از آن استفاده میشود، واجب بوده، ولی برای افراد معمولی چنین چیزی نیست، برای اینکه پیغمبر(ص) باید جور دیگری ساخته شود.به پیغمبر(ص) خطاب میشود: که شما موظفید پاسی از شب را بیدار بمانید.

به راحتی میتوان این عرض (رنگ) را از مثلث گرفت بدون اینکه در وجود مثلث خللی وارد شود. اما اگر سهضلعی بودن را از مثلث بگیریم دیگر از مثلث چیزی نمیماند. اما در عین حال، او تصریح مى کند که یک طرح کلى و یک غایت کامل وجود دارد که ما همه چیز را براى آن مى خواهیم و آن را دیگر براى غایت دیگرى نمى خواهیم. از اين رو، از حكومت دموكراسى حمايت مى كند، چون عمده افراد هر جامعه را طبقه متوسط آن تشكيل مى دهند تا از يك سو، نخبگان عقلى، علمى يا مالى و يا از سوى ديگر، فرومايگان و فقيران.

جزء علمى یا نظرى نفس به این بخش مى پردازد. پس در اولين قدم، مى توان گفت: هدف قانون تربيت است. وقتی میگوییم هوا سرد، گرم، یا معتدل است، در واقع هوا در این گزاره ها ثابت بوده و تنها عرضهای آن تغییر میکند؛ پس هوا به مثابه همان جوهر است و گرمی و سردی عرض آن به شمار میآید. همانطور که گفته شد، وقتی ما میگوییم «من»، این من یک جوهر به شمار میآید که ثابت و همیشه در دسترس بوده و هر انسانی تا زنده است این واژه را برای خود به کار میبرد و تغییرات جسمی در این من خللی ایجاد نمیکند.

فلسفه سیر آزاد تفکر است، اما وقتی مقید به دین میشود جنبهٔ عقلی خود را از دست میدهد. یکی دیگر از بزرگان فلسفه را میتوان نیچه دانست. هراکلیتوس، پارمنیدس، زنون، تالس و بسیاری دیگر از پیشاسقراطی ها نخستین خشت های ساختمان بزرگ اندیشه را بنا نهادند و بشریت را مدیون خویش ساختند. به عبارت دیگر هدف فلسفه دفاع از دین نیست ولی چون دین و عقل یکی هستند و هر دو از ذات الهی نشئت میگیرند نسبت مساوی با هم دارند.

مدرس دانشگاه اصفهان ادامه داد:وظیفه فلسفه کنونی ایجاد تصویری جامع در گردآوری علوم است و هدف فیلسوف و فلسفه آسان سازی مسائل است. چرا باید علامه طباطبایی را فیلسوف دانست؟ 8- فیلسوف همیشه دنبال درک حقایق است و غیر از حقیقت، به چیز دیگری وابسته نیست. آقای جعفری گفتند تشریف آوردند و گفتند من آمدهام که به شما بگویم که حق با شما بود و من اشتباه کردهام. یک مثلث آبی را تصور کنید، حالا رنگ آبی را از مثلث حذف کنید، آیا مثلث هنوز در ذهن شما وجود دارد؟

در پایان، مشتاق دریافت نظرات و دیدگاههای شما درباره ارسطو و نظریه جوهر و عرض هستیم. سوفیستها گروهی بودند که با دریافت پول در دادگاهها هر متهمی را تبرئه میکردند، این گروه در شهرهای مختلف سفر میکردند و علم مغالطه یا سفسطه را به جوانان آموزش میداند و از آنها هزینههای بسیاری دریافت میکردند. حتی در قرآن آمده است: «یَومَ یُنفَخُ فی الصُّورِ فَتَأتُونَ أَفواجا» (نباء: 18) ذیل این آیه، در مجمع البیان روایاتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که «تأتون افواجا» یعنی افراد با چهره های مختلف محشور می شوند؛ هرکس با چهره ای.

موضوع حجاب در منابع فقهی بهصورت مستقل مطرح نشده بلکه در دو بحث آمده است: یکی در مبحث لباس نمازگزار و پوشش در حالت غیر نماز که پوشش در حالت نماز یا ستر صلاتی با پوشش در غیر حالت نماز فرق دارد. بنابر دیدگاه مسیحیان کاتولیک، نه تنها به دنیا آوردن فرزند، بلکه حق اساسی و وظیفهی تربیت و تعلیم شایسته آنها از خصوصیات و اهداف ازدواج است. «این آیه حجاب را برای عفیف شناخته شدن زنان مسلمان ودور بودن از آزار و اذیت آنان توسط مردان بیان می کند و اگر اشتباه نکنم، آیه مذکور پوشش را بهتر می داند نه واجب.

به این معنی که او در مقام «فیلسوف» (و نه دانشمندِ زیستشناسی که به طور جدی در صدد شناسایی و طبقه بندیِ جهانِ گیاهان و یا حیوانات و ویژگیهای هر یک است)، در صدد پاسخ به این مطلب نیز هست (که صرف نظر از توجیه عللهای سه گانه قلمرو دقت علمی: علت مادی، علت فاعلی و علت صوری) میباید بنا بر سنت فلسفیِ غایتگرایانهای که در زمانش وجود داشته، در فلسفه خویش پاسخی در جهت «علتِ غایی» داشته باشد. جوهر در فلسفه ارسطو چیست؟ در این مطلب ضمن معرفی ارسطو، به تشریح جوهر و عرض در فلسفه ارسطو خواهیم پرداخت.

ولي اگر فلسفه بد تأثير بدي بر سياست بجا ميگذارد، فلسفه خوب نيز داراي آثار خوب است. به تعبیری ساده تر نیل انسان به یک زندگی خوب و مطلوب بی وجود بنده، همان اندازه دشوار و تحقق ناپذیر است که تولید آهنگ های موسیقی بی وجود ابزارهای لازم. سلامت جسمي براي سلامت روان، و سلامت رواني براي سلامت تن لازم است. یکی از مهمترین نظریههای ارسطو، نظریه جوهر و عرض است.

در مقابل این نظریه (یعنی نظریه سوفسطائیان) ارسطو هم مثل افلاطون می کوشد که نیروی اخلاقی قوانین سیاسی را مجدداً برقرار سازد. گویا در چاپ نخست این کتاب فصل انتهایی آن یعنی تحلیل آثار والاس استیونس شاعر مشهور آمریکایی وجود نداشت. در ذیل عنوان نخست می نویسد: واجب الوجود بذاته یقتضی لذاته أن یکون واحدا، فلایکون قابلا للکثره أصلا، إذ لا سبب له فی وجوده و لا فی صفاته و لا فی لوازمه، فهو واجب من جمیع جهاته.(۶۶) وی در ذیل عنوان سوم نیز چنین مینویسد: إن کان واجب الوجود اثنین، فکل واحد منهما إما أن یکون هو وجوب الوجود و هویته شیئا واحدًا، فیکون کل ما هو واجب الوجود و إن کان وجوب الوجود غیر هویته لکنه یختص به ویقارنه ، بعینه فاختصاصه به إما لذاته أو لعله.

دیدگاهتان را بنویسید